onsdag 30 september 2020

30 sep - 1 Kung 2

TILL MIN SON

Bibelläsning: Första Kungaboken
 
"Håll fast vid vad HERREN, din Gud, befallt dig, så att du vandrar på hans vägar och håller hans stadgar, hans bud och föreskrifter och vittnesbörd, så som det är skrivet i Mose lag. Då får du framgång i allt vad du gör och överallt dit du vänder dig"  (1 Kung 2:3 FB)

David är på väg att dö. Han träffar sin son Salomo, kanske för sista gången, och han vill naturligtvis förmedla sina bästa råd och välgångsönskningar till sin son.

Davids råd till Salomo är: Vandra på den väg Gud leder dig och håll fast vid Guds ord!

Liknande ord hade Herren tidigare talat till Josua, då han skulle ta över efter Mose: Vik inte av från Gud ord, tänk på dem dag och natt! (Jos 1:7-8).

- Mannakorn att tugga på under dagen: Guds råd till sina älskade barn idag är de samma: Vandra i lydnad på Guds väg och håll fast vid Guds ord
__________________
Innehåll:
Vers 1-12

Davids sista anvisningar till sin son Salomo. David dör
Vers 13-46
Salomo gör sig av med personer som försyndat sig mot David: Adonia, Joab, Shimei.

Kommentar:
David ger sina sista råd till den nye kungen, hans son Salomo. Råden handlade först och främst om Salomos förhållande till Gud som var förutsättningen för hans framgång (vers 1-4). David ger också råd om människor som hade förbrutit sig på olika sätt (vers 5-9). Efter det gick David "till vila hos sina fäder och blev begravd" efter att ha varit kung i fyrtio år (vers 10-12).

Adonia som tidigare hade utropat sig själv som kung ber genom Bat-Seba att Salomo ska ge honom Abishag till hustru. Salomo ser det som ytterligare ett försök från Adonias sida att själv bli kung efter Salomo (vers 22). Giftermål med en kvinna som stod nära kungen gav legitimitet att efterträda honom (2 Sam 3:13). Adonia blir istället dödad (vers 25). 

Joab, härföraren, hade ställt sig på Adonias sida då Adonia ville ta kungatiteln. Också Joab blir dödad (vers 34).

Shimei hade tidigare uttalat starka förbannelser mot David då han flydde ut ur Jerusalem. Salomo ingick en överenskommelse med Shimei att han fick bosätta sig i Jerusalem. Men den dagen han lämnade Jerusalem skulle han dö (vers 37-38). Efter många år drog Shimei ut från Jerusalem för att hämta hem förrymda tjänare och blev då dödad enligt det överenskommelse han själv gått med på.

Till eftertanke:
- Då David ger goda råd till Salomo säger han att vägen till framgång är att hålla fast vid Guds ord. 
- Samma råd hade Josua fått av Herren då han skulle leda folket in i löfteslandet. "Tänk på den (Guds lagbok) både dag och natt, så att du håller fast vid och följer allt som är skrivet i den" (Jos 1:8).
- På samma sätt beskrivs den vise mannen som lyckas med allt: han "har sin glädje i Herrens undervisning och begrundar hans ord både dag och natt" (Psalm 1:2).
- Jesus definierar också vem som verkligen är hans lärjunge: "Om ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar" (Joh 8:31).

- Hur är mitt eget förhållande till Guds ord?
- Hur skulle jag vilja att mitt förhållande till Guds ord skulle vara?
- Vad kan jag göra för att förbättra mitt förhållande till Guds ord?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar