måndag 4 september 2017

Frågor och svar Josua bok



SPØRSMÅL TIL JOSVAS BOK (mina svar finns inskjutna i rött)

Da Josva gikk inn i det lovede landet
-Kap. 1,12-15: Jeg får ikke helt klarhet i hvilket land kvinnene og barna skal bli igjen i. Det står sikkert i Mosebøkene, men hvilket land er det? (På kartsidene bak i Bibelen er det mange land på østsiden av Jordan. Manasse, Gilead, Ammon, Ruben Moab. Det kan kanskje være Manasse siden Manasse står nevnt i vers 12?)

Gad, Manasse och Ruben hade sina landområden öster om Jordan. Kvinnorna och barnen lämnades troligen kvar i sina respektive landområden då krigarna skulle gå över Jordan (se karta längre ned).

-Kap. 3: Jeg forstår det slik at hele Israel består av de tolv stammene som er nevnt i Mosebøkene. Ble landet opprinnelig kalt Kanaan, eller var det kun i forbindelse med utgangen av Egypt? At de skulle gå over Jordan her, betyr det at det lovede landet/Israel er på østsiden av Jordan? Jeg får ikke det helt til å stemme.

Det hette Kanaan redan på Abrahams tid ca 600 år tidigare (1 Mos 12:4-5).
De gick in i det lovade landet från den östra stranden av Jordan.

-Kap. 6: Hvorfor var egentlig Jeriko lukket og stengt for israelittene? Var det fordi folket der hadde hørt om Guds undere tidligere og var redde for israelittene?
Vet vi hvor lang muren var? Hvorfor  gikk de sju ganger rundt muren den syvende dagen? Er det rett og slett pga at syv er et hellig tall?

Hela landet var stängt för israeliterna. De måste inta varje plats de kom till enligt löftet till Josua (Jos 1:3).
Ja, folket hade hört om de under han hade gjort för israeliterna.
De gick nog runt muren sju gånger helt enkelt därför att Gud sagt till dem att göra det.
Men det är sant att sju är ett speciellt tal i Bibeln som återkommer många gånger. Härföraren Naaman som hade spetälska fick t.ex. doppa sig i Jordanfloden sju gånger för att bli frisk.

-Kap. 13: Hvilke ni stammer er det snakk om i vers 7?

De var totalt 12 stammar. De nio stammarna var de som inte hade fått land på östsidan av Jordan (Ruben, Gad och Manasse)

-Kap. 14,2 (m.fl.): Hvordan foregikk denne loddkastingen det er snakk om?

Det får vi inte rda på i texten. Kanske var det genom Urim och Tummim. Läs här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Urim_och_Tummim

-Kap. 23,1: Her står det at Herren hadde latt Israel finne hvile. Jeg antar da at alle stammene hadde fått sitt landområde?

Det är säkert riktigt.

Vers 12: Hvilke folkeslag er det snakk om her?

Folkslag som bodde öster om Jordan

-Det står at Josva var lydig mot Herren. Han tok konger til fange og slo dem ihjel. Israelittene kom tilbake til sitt eget land etter  å ha vært i Egypt og ørkenen. Forstår jeg det rett at Israel i mellomtiden var blitt okkupert av andre folkeslag? Og disse andre folkeslagene måtte utryddes for at Israel skulle kunne vende tilbake?

Ja, det stämmer bra.

Hvor lang tid var israelittene fanger i Egypt? Og hvor lang tid ca. etter skapelsen av mennesket skjedde dette?

Det finns många olika förslag på tideräkningen, men jag brukar säga att Abraham  levde cirka 1800 f.Kr. Fångenskapen i Egypten mellan 1500 och 1200 f.Kr.
Hur många år det var efter skapelsen vågar jag inte gissa.

Bak i Bibelen er det ulike kartblad som jeg prøver å følge med på mens jeg leser. Men det er ikke alltid like lett å finne de landene, byene, stammene o.l. som jeg leser om. Fins det noen kart der de ulike landområdene står tydelig? Det skulle jeg gjerne hatt, ikke bare til Josvas bok, men til andre bøker også.

Det finns många bra Bibelatlas man kan skaffa. Här kommer några kartor från min svenska Bibel (Folkbibeln)

På bild 1 ser man Abrams väg till Kanaan.
På bild 2 ser man vägen in i det utlovade landet
På bild 3 ser man de olika stammarnas tilldelning av land




I GT straffer Gud synden med død over en masse folk. Kriger og nedslaktinger. Er det slik at nåden er større i NT enn i GT? Gud tilgir jo uansett i NT.

Jo, nåden är större i NT. Nåden beror ju på att Jesus tog straffet på sig i vårt ställe. Jesus kom med nåd och sanning (Joh 1:14)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar