måndag 9 oktober 2017

9 okt - 1 Kung 12

ETT DELAT RIKE

Bibelläsning: Första Kungaboken 12
"När hela Israel förstod att kungen inte ville höra på dem, gav folket honom detta svar:
"Vilken del har vi i David? Ingen arvslott har vi i Isais son. Gå hem till dina tält, Israel. Se nu själv om ditt hus, du David."  Därefter gick Israel hem igen. Rehabeam förblev kung endast över de israeliter som bodde i Juda städer
."  (1 Kung 12:16-17 FB)


I slutet av förra kapitlet dör Salomo (1 Kung 11:43) och Rehabeam ska ta över riket. Hela Israel kom till Sikem för att göra Rehabeam till kung.


Folket sa till Rehabeam: "Din far gjorde vårt ok tungt. Men lätta du nu det svåra arbete och det tunga ok som din far lade på oss, så vill vi tjäna dig."(vers 4). 


Efter tre dagars betänketid svarade Rehabeam folket: "Har min far gjort ert ok tungt, skall jag göra ert ok ännu tyngre. Har min far tuktat er med ris, skall jag tukta er med skorpiongissel." (vers 14).

Resultatet blev att Israel lämnade Rehabeam och han fick bara regera över Juda stam. Rehabeam hade varit så nära att få hela riket. Han var arvtagare och de hade samlats för att göra honom till kung. Men genom självtillit och stolthet gick han miste om hela arvet.


I Nya Testamentet kan vi läsa att vi är arvtagare till Guds rike. Jesus kom för att vi skulle ha liv och liv i överflöd (Joh 10:10). Lever du i ditt arv, eller går du miste om det?

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Vad finns det för hinder i mitt liv som gör att jag inte kan leva fullt ut i den Helige Andes kraft?

________________
Innehåll kapitel 12:
Vers 1-19
Riket delas
Vers 20-33
Jerobeam syndar genom att införa offeraltaren i Nordriket

_______________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar