tisdag 15 maj 2018

15 maj - HV 8

KOM SNART!

Bibelläsning: Höga Visan 8
"Brudgummen: Du som håller till i lustgårdarna, vännerna lyssnar till din röst.
Låt mig få höra den!
Bruden: Skynda min vän! Var som en gasell
eller en ung hjort på de kryddoftande bergen.
" (Höga Visan 8:13 FB)

De avslutande verserna i Höga Visan återspeglar relationen mellan Bruden (församlingen) och Brudgummen (Jesus). En längtan uttrycks från dem båda:

- Brudgummen längtar att få höra Brudens röst (Låt mig få höra den! vers 13). Jesus är ivrig att höra  vår bön, tillbedjan, förbön. Då vi ber talar vi inte rätt ut i tomma intet. Jesus längtar att få höra vår röst. Alltför ofta blir hans längtan inte stillad.

- Bruden längtar att brudgummen ska komma tillbaka snart (Skynda min vän! vers 14). Församlingen väntar på Herrens återkomst. På samma sätt avslutas hela Bibeln i dess sista bok "Amen, kom, Herre Jesus!" (Upp 22:20)

==> Mannakorn att tugga på under dagen: `Ja, jag kommer snart.` Amen, kom Herre Jesus! Herren Jesu nåd vare med alla. (De sista orden i Bibeln)
________________________
Innehåll kapitel 8:
Brudens och brudgummens längtan efter varandra.
________________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar