måndag 26 november 2018

26 nov - Amos 1

Amos bok

Boken handlar om den judiske fårfarmaren Amos som får Guds kallelse att verka som profet. Hans domsord riktar sig till invånarna i Damaskus, Gaza, Tyrus, Edom, Ammon, Moab etc, men främst till grannriket Israel.

I boken berättar han om hur Gud uppmanar honom att bege sig till Betel i Israel, där han framför sitt budskap: Guds tålamod med folkets synder är slut. Eftersom folket har övergett sitt förbund med Gud ser Gud heller ingen anledning att hålla fast vid det.

Amos uttalar Guds fördömande av de rika israeliternas orättvisor mot de fattiga. Han förklarar att Gud vill se goda egenskaper som sanning, ärlighet och rättfärdighet i människornas handlingar. Det går inte att gottgöra sitt bedrägliga beteende genom att offra eller genomföra andra yttre religiösa ceremonier.

Israels kung tvingar fridstöraren att lämna området. En tid därefter intas Israel av assyriska styrkor och invånarna - de tio nordliga israelitiska stammarna - deporteras och kommer aldrig mer tillbaka. Men Hosea tillfogar ett avslutande kapitel som innehåller en vision om hur Israels folk en dag ska återvända från hela världen då Gud återupprättar Davids rike. 

(Från alltombibeln.se)


FÖRBITTRAD

Bibelläsning: Amos 1 
 "Han har...ständigt hållit fast vid sin förbittring"  (Amos 1: 11 FB)
Amos är en profet i Nordriket. Han profeterar outtröttligt mot folkets överträdelser, ogudaktighet och avfall. Amos går från plats till plats och profeterar mot de överträdelser som begås på varje plats.

En av de överträdelser Amos profeterar emot är att människor håller fast vid sin förbittring. Det är illa nog att bli förbittrad. Det kan vi alla råka ut för. Det är inte det som Amos profeterar emot. Han profeterar mot att folk inte är villiga att släppa sin förbittring. De håller ständigt fast vid den och håller förbittringen vid liv.

Bitterhet kan förstöra en människas liv. Något som hände för länge sedan kan ha fått fäste i mitt sinne. Det gör att jag sitter fast i det som gjordes mot mig en gång. Om jag inte gör mig av med förbittringen kan den förstöra mitt liv.

Men inte nog med det. Min förbittring kan även skada en hel församling.

Vi behöver inte sitta fast i förbittringen. Vi kan förlåta och bli fria. Att hålla fast vid förbittringen kallar Amos en överträdelse.


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Finns det någon bitterhetens rot i mig? Är jag villig att släppa taget och förlåta? Är jag villig att bli fri?
___________________
Innehåll kapitel 1:
Amos profeterar om Damaskus, Gaza, Tyrus, Edom och Ammon.
___________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar