onsdag 31 januari 2018

31 jan - Neh 8 och 9

VÅR STYRKA : GLÄDJE I HERREN

Bibelläsning: Nehemja 8
"Var inte bedrövade, ty glädje i Herren är er starkhet" (Neh 8:10)
Muren runt Jerusalem var färdigbyggd. Allt folket samlades och man bad Esra hämta Guds ord (vers 1). Folket visar en enorm respekt för Guds ord. Man hade byggt en speciell plattform där Esra skulle stå och läsa från Guds ord (vers 4).
Då han öppnade boken reste sig hela församlingen förväntansfullt (5), och då folket hörde Guds ord grät de allesammans (vers 9).


Esra läste inte bara från Guds ord, han utlade också texten så att folket förstod vad som lästes (vers 8).


Vi vet inte exakt vad han läste. Vi vet inte mycket om budskapet, men vi vet att han sa detta:
"Var inte bedrövade, ty glädje i Herren är er starkhet" (Neh 8:10).
Gud vill fortfarande att vi ska vara glada och visa vår glädje. Man kan ha motargument mot vad vi säger eller vad vi predikar, men det är svårt att ha motargument mot vår glädje. Och vi har orsak att vara glada. Herren har frälst oss och fört oss ut ur mörkrets välde och fört oss in i ljuset och glädjen hos Jesus.
"Detta har jag talat till er, för att min glädje skall vara i er och för att er glädje ska vara fullkomlig" (Joh 15:11 FB) 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Glädje i Herren är min starkhet.
______________

Innehåll kapitel 8:
Esra föreläser och utlägger Guds ord (vers 1-12)
Lövhyddohögtiden (vers 13-18)
_____________



SYNDABEKÄNNELSE OCH FÖRLÅTELSE

Bibelläsning: Nehemja 9
"De reste sig upp från sin plats och man läste ur HERRENS, deras Guds, lagbok under en fjärdedel av dagen. Under en annan fjärdedel bekände de sina synder och tillbad HERREN, sin Gud." (Neh 9: 3 FB)
Jerusalems mur var färdigbyggd. Folket var samlat till gudstjänst. Gudstjänsten innehöll bland annat bibelläsning och syndabekännelse.


Då folket nu hade fått komma tillbaka till Jerusalem efter den babylonska fångenskapen, var man ivrig att inte på nytt hamna i den situationen att man övergav Herrens väg och på nytt blev ett underkuvat folk.

En stor del av kapitlet beskriver Guds trofasthet genom Israels historia. Och då man tänker tillbaka konstaterar man att fastän Gud i allt varit trofast, så har folket ändå vänt sig bort från Herren och hamnat i svårigheter.

Många människor tycker inte om att man talar om synd och skuld i dag därför att det gör människor ledsna och nedstämda. Den goda nyheten är att du kan bli av med sin skuld och få din synd förlåten:
"Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet." (1 Joh 1:9 FB) 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Jag får ta emot förlåtelse och rening varje dag.
________________
Innehåll kapitel 9:
Folket bekänner sina synder och ser tillbaka på Guds trofasthet genom historien. (vers 1-37)

Folket förnyar förbundet med Herren (vers 38)
________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar