tisdag 9 januari 2018

9 jan - 2 Krön 32

ATT FÖRMEDLA NYTT MOD

Bibelläsning: Andra Krönikeboken 32
"Med honom är en arm av kött, men med oss är Herren vår Gud, och han ska hjälpa oss och föra våra krig.” Och folket fick nytt mod genom det som Juda kung Hiskia hade talat." 

Den assyriske kungen Sanherib drog med sin här in i juda och hotade Jerusalem. Kungen i Juda, Hiskia, talar tro och hopp till folket: "Var frimodiga och starka! Var inte rädda eller modlösa inför Assyriens kung och hela skaran som han har med sig, för med oss är en som är större än den som är med honom."

Sanherib sände budskap in i Jerusalem för att folket skulle förlora hoppet och sluta lita på sin Gud. Sanherib påminner Jerusalems invånare om hur många länder Sanherib lagt under sig och att ingen av dessa länders gudar hade kunnat rädda dem.

Den yttre striden hade inte börjat, men det pågick en "psykologisk krigföring". Sanherib visste att om Jerusalems invånare slutade hoppas och slutade ha tillit till sin Gud, skulle de bli ett lätt byte för honom.

Det slutade med att Herren räddade Jerusalem utan strid och Sanherib fick dra sig tillbaka med skam.

Samma kamp pågår idag. Det kanske inte finns ett synligt krig mot de kristna i vårt land idag, men det pågår en psykologisk krigföring. Satan tänker att om han bara lyckas få de kristna att förlora tron och tilliten på Herren och hans ord, så har han vunnit kampen. Är han på väg att lyckas?

Bidrar du till att förmedla nytt hopp och tilltro till guds ord eller bidrar du till att tron på Guds ord minskar?

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Jag önskar bidra till att tilliten till Gud och hans ord ska växa ibland oss.
___________________
Innehåll kapitel 36:
Sanherib hotar Jerusalem.
"psykologisk krigföring" om vem som ska vinna.
Herren ger Hiskia och Juda seger.
Hiskia blir efterand högmodig, men ödmjukar sig sedan igen inför Herren.
Hiskia dör.
___________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar