tisdag 17 juli 2018

17 jul - Jes 65

GUDS UTSTRÄCKTA HÄNDER

Bibelläsning: Jesaja 65
"Hela dagen har jag räckt ut mina händer mot ett trotsigt folk, som vandrar på den väg som inte är god, som följer sina egna tankar"  (Jes 65:2 FB)

Guds har sina händer utsträckta mot ett folk som följer sina egna tankar. Det skrev Jesaja många hundra år före Kristus. Jesus uttrycker sig på ungefär samma sätt: "Hur ofta har jag inte velat samla dina barn, så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte" (Matt 23:37)

Idag, flera tusen år senare säger förmodligen Gud samma sak då han ser sina barn som så ofta är upptagna med kristet arbete att de glömmer bort Kristus själv.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hur svarar jag idag då Kristus räcker ut sina händer mot mig? 
____________________
Innehåll kapitel 65:
Dom och frälsning (vers 1-16)
Profetia om framtiden (vers 17-25)
- nya himlar och en ny jord
- fridsriket
____________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar