tisdag 3 juli 2018

3 jul - Jes 51

GUDS ORD I DIN MUN

Bibelläsning: Jesaja 51
"Jag har lagt mina ord i din mun och övertäckt dig med min hands skugga för att plantera himlen och grunda jorden och för att säga till Sion: Du är mitt folk."  (Jes 51:16 FB)

I detta kapitlet talar Jesaja både om nutid och framtid. En dag ska himlen försvinna och jorden nötas ut, men Guds frälsning ska bestå för evigt (vers 9). Vilket uttryck: jorden ska nötas ut. Är det det vi ser håller på att hända nu?

Men det talas också om kommande väckelsetider då Herrens friköpta ska komma med jubel och glädje (vers 11).

Så finns det ett ord till dig som läser Bibeln och tar emot Guds ord. Han lägger ord i din mun som du ska föra vidare. Du står under hans hands skugga och din uppgift är att plantera himlen (vers 16). Vilket uttryck!! Att plantera himlen! Att plantera himlen i en värld som mer och mer ser ut att ha tappat det himmelska perspektivet.
Det är vår uppgift idag! 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Idag vill jag plantera himlen i någon jag möter.
____________________
Innehåll kapitel 51:
- Profetia om att jorden en dag skall försvinna,
men att Guds frälsning vara för evigt.
- Profetia om väckelsetider där Herrens 
friköpta vänder tillbaka med jubel.
____________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar