torsdag 16 maj 2019

16 maj-Apg 9


ATT LIDA FÖR EVANGELIET


Bibelläsning: Apostlagärningarna 9
"...jag skall låta honom veta hur mycket han måste lida för mitt namns skull." (Apg 9:16)

Då Jesus kallar Paulus till att bli en kristen och en lärjunge gör han det med orden om att Paulus kommer att få lida mycket. Paulus blir inte kallad till kristen för att få ett bekymmersfritt liv i välstånd. Hans kallelse kommer även att innebära lidande.

Det fick Paulus fort uppleva. Han kom till Damaskus för att jaga och fånga in de kristna. Paulus var "rasande av mordlust mot Herrens lärjungar" (Apg 9:1). Men så mötte han Jesus, blev frälst och började vittna om Jesus. Omedelbart gjorde man upp planer på att döda Paulus i Damaskus: "De lurade på honom ... dag och natt för att döda honom"(Apg 9:24). Han lyckades fly och kom till Jerusalem och predikade där, men också där försökte de röja honom ur vägen (Apg 9:29).

Jag kanske inte möter samma motgångar som Paulus, men att vara Jesu lärjunge och att varje dag ta upp mitt kors och följa Jesus kommer att innebära uppoffringar och lidande även för mig.

"Skäms alltså inte för vittnesbördet om vår Herre ... utan lid för evangeliet du också, med kraften från Gud." (2 Tim 1:8)

==> Mannakorn att tugga på under dagen:  Följ mig (Jesus)

ÖVERSIKT - KOMMENTAR - TILL EFTERTANKE


Saulus möter den han förföljer - Vers 1-9
Saulus är full av mordlust på väg till Damaskus för att fängsla de kristna han kunde finna och föra dem till Jerusalem. Plötsligt  bländas Saulus av ett ljussken som gjorde honom blind och han hör en röst som säger "Jag är Jesu den du förföljer" (vers 5).

Saulus och Ananias - Vers 10-19
Saulus förs blind till Jerusalem och börjar be. Saulus var en välutbildad teolog och förstår antagligen att han mött den Messias som skrifterna talar om.
I bönen får han se en syn att det ska komma en man som heter Ananias och lägga händerna på honom. Då ska ha få sin syn tillbaka och bli fylld med den helige Ande.
Problemet var att Ananias inte visste något om vad Gud planerat, och Ananias var precis som du och jag. Vi kanske hör dåligt vad Herren vill säga till oss och om vi hör kanske vi är upptagna med andra saker som vi tycker är viktigare:
Till eftertanke:
Hur reagerar Ananias då Herren ber honom gå till Saulus? Hur brukar du reagera då Herren ber dig om något?

Saulus predikar - Vers 19-31
Så fort Saulus blivit kristen börjar han med frimodighet predika om  att Jesus är Guds son.
Till eftertanke:
Hur reagerade människorna på hans förkunnelse och plötsliga omvändelse?

Petrus förmedlar helande och uppväcker en död kvinna - Vers 32-43
Petrus förmedlar helande till Eneas som varit sjuk i åtta år och väcker upp Tabita från de döda.
Dessa under blev kända i hela Joppe och många kom till tro på Herren.
Till eftertanke:
Evangeliet spreds inte bara med ord, utan framför allt genom att lärjungarna utförde tecken och under. Vilken plats har tecken och under i vår verksamhet idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar