lördag 4 maj 2019

4 maj - Ps 53+54


DÅREN SÅGER I SITT HJÄRTA ´DET FINNS INGEN GUD´

Bibelläsning: Psalm 53
Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." (Ps 53:2 FB)

David uttrycker sin sorg över att människor avfaller från tron på Gud och förnekar Guds existens. Han beskriver hur Gud ser ned från himlen på människorna för att se om det finns någon förståndig som söker Gud (vers 3).

Vad ser Gud då han ser ned på jorden i dag? Ser han människor som påstår att han som ser ned inte finns?

Eller finner han någon som av hela sitt hjärta söker honom?

Jesus visste att det skulle bli så här. Han visste att bara några få skulle vända sitt ansikte mot honom och att alla andra skulle vända bort sitt ansikte. För länge sedan sa han: "Ännu en kort tid, och världen ser mig inte längre, men ni ser mig, ty jag lever, och ni kommer att leva" (Joh 14:19)

==> Mannakorn att tugga på under dagen:
Tack Gud att du finns här idag. För mig!

OROSMOLN

Bibelläsning: Psalm 54

"Gud, hör min bön, lyssna till orden från min mun." (Ps 54:4 FB)

Ibland kan vi känna det som om orosmoln drar in över våra liv. Vi kan inte kontrollera dem. De bara finns där.

David var i den situationen då han skrev denna psalm. Det fanns fiender och motgångar överallt. Till och med de han litade på mest svek honom.

I den situationen vänder sig David till Herren med bönen "Gud fräls mig...hör min bön...lyssna till mina ord" (vers 3-4).

David får då uppleva Herrens omsorg och hjälp. Mitt i den svåra situationen. Mitt ibland orosmolnen.
Det är gott att få uttala orden, tillsammans med David: "Se, Gud är min hjälpare, Herren uppehåller min själ...ur all nöd räddar han mig" (vers 6+9).

==> Mannakorn att tugga på under dagen:
Se, Gud är min hjälpare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar