tisdag 25 september 2018

25 sep - Hes 14

VAD SLÄPPER DU IN I HJÄRTAT?

Bibelläsning: Hesekiel 14
"Ty om någon av Israels hus eller av främlingarna som bor i Israel viker bort från mig och ger rum för avgudar i hjärtat och ställer upp framför sig det som förleder till synd, och sedan kommer till profeten för att fråga mig, honom skall jag, HERREN, själv svara."  (Hes 14:7 FB)
Här går profeten tillrätta med folket för att de släpper in avgudar i hjärtat.
-De låter avgudar få insteg i sina hjärtan (vers 3)
-De släpper in eländiga avgudar i sin hjärtan (vers 4)
-De ger rum för avgudar i hjärtat (vers 7)

Vad släpper du in i ditt hjärta? Vad låter du få insteg i ditt hjärta? Vad ger du rum för i ditt hjärta?
Avundsjuka? Ilska? Missmod? Bitterhet? Hat? Egoism?

Det är du som bestämmer!
Kasta ut avgudarna och be Gud rensa ditt inre från allt som inte ska vara där. 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Vad släpper jag in i mitt hjärta?
__________________
Innehåll kapitel 14:
Avgudadyrkan fördöms
Domen är oundviklig
__________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar