söndag 30 september 2018

30 sep - Hes 19+20

PLANTERAD  I ÖKNEN - Hes 19

Bibelläsning: Hesekiel 19
 "Men den blev uppryckt i vrede och kastad till marken, östanvinden förtorkade dess frukt. De starka grenarna bröts av och vissnade, och elden förtärde dem.  Nu är den planterad i öknen, i ett torrt och törstande land".(Hes 19:12-13 FB)

Kapitlet är en allegorisk beskrivning av Israels fall och beskriver fångenskapen i Egypten och den babyloniska fångenskapen.


Klagosångens budskap är att en tidigare storhetstid inte är någon garanti för framtiden.


-Vår civilisation bygger på det kristna arvet, men den sanna tron har idag försvunnit i många sammanhang.

-Hungern efter gudsgemenskap drev fram de stora väckelserörelserna under slutet av1800-talet och början av 1900-talet. Idag är många av de kyrkorna bara ett skal med förtorkat trosinnehåll.

-Så kan det också vara med vår personliga erfarenhet. Den kan ha sprungit fram ur en intensiv frälsningsupplevelse, men idag kanske det endast finns kvar en kristendom till formen.


Vägen vidare kanske måste vara att vi på nytt upplever att vi är planterade i öknen och att törsten efter vatten och nytt liv driver oss tillbaka till Herren Jesus. 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Den som törstar får komma... (Joh 7:37) 
___________________
Innehåll kapitel 19:
Klagosång över Israel
___________________


MEN I SINA HJÄRTAN FÖLJDE DE SINA AVGUDAR - Hes 20

Bibelläsning: Hesekiel 20
"Förvisso skall inte det få ske som har kommit upp i ert sinne när ni tänker: Vi vill bli som hednafolken, som folken i andra länder. Vi vill tjäna trä och sten"  (Hes 20:32 FB)


Hesekiel förkunnar för folket om hur Gud förde dem ut ur Egypten (vers 10), och om hur Han gav dem sina stadgar för att de skulle få leva genom dem (vers 11). Men trots att Gud befriade folket från slaveriet och lovade dem ett överflödande land, vände de ändå sina hjärtan bort från Gud och tillbad avgudar.


Då de kom in i det landet Gud lovat dem och såg de materiella avgudarna som folket i det landet tillbad, vände de sina hjärtan till dem. De materiella gudarna av trä och sten kanske upplevdes som mer påtagligt närvarande än Gud som man inte kunde se med sina ögon. Då folket kom in i välståndet glömde de den som befriat dem från slaveriet.


Materiellt välstånd kan också vara ett hinder för oss och våra församlingar. Då vi har allt som vi behöver är det lätt att Gud får komma i bakgrunden och vi börjar lita på materiella saker. Även om vi fortsätter att gå i kyrkan och utföra våra religiösa plikter kan vårt hjärta följa våra avgudar och vara oberoende av Gud. 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Har vi förlorat den första kärleken? (Upp 2:4)
___________________
Innehåll kapitel 20:
Guds löften och Israels upproriskhet
___________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar