torsdag 27 september 2018

27 sep - Hes 16

OTROHET OCH UPPRÄTTELSE

Bibelläsning: Hesekiel 16
"Men jag skall komma ihåg mitt förbund med dig i din ungdoms dagar och upprätta med dig ett evigt förbund. Då skall du komma ihåg vad du gjort och skämmas, när du får ta emot dina systrar, de äldre såväl som de yngre. Jag skall ge dem till döttrar åt dig, men inte på grund av ditt förbund. Och jag skall upprätta mitt förbund med dig, och du skall inse att jag är HERREN. Då skall du minnas det och skämmas, så att du av skam inte mer öppnar din mun, när jag förlåter dig allt vad du har gjort, säger Herren, HERREN."  (Hes 16:60-63 FB)

I kapitlet beskriver Gud sitt förhållande till folket i bilder. Han tog sig an folket då de var hjälplösa och upprättade dem. Då de hade blivit upprättade av Gud glömde de honom och levde sitt liv i otrohet.

I kapitlet får vi en uppfattning om hur mycket det smärtade Gud att se sitt folk, som han ingått förbund med, vända sig bort ifrån honom.

Men trots att folket varit otroget mot Gud, glömmer han ändå inte sitt förbund. Han förlåter och upprättar oss igen.

Då jag läser om hur mycket det smärtar Herren då jag felar, får det mig att vara ännu mer noggrann med hur jag lever.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Jag vill ära Gud med mitt liv. Jag vill göra mitt liv till en lovsång till Gud.
___________________
Innehåll kapitel 16:
Dom och nåd över Jerusalem
___________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar