lördag 2 mars 2019

2 mars - Psalm 26+27


ATT LYFTA BLICKEN

Bibelläsning: Psalm 26

"Jag vill..... höja min röst till tacksägelse och förkunna alla dina under." (Ps 26:6-7 FB)

Psalmisten har hamnat i svårigheter, men hävdar att han är oskyldig.(vers 1 och 11).

Även om psalmen kretsar omkring psalmistens behov av att bedyra sin oskuld, sätter han inte sin tillit till sig själv utan till Herren (vers 1) och Herrens nåd (vers 3).

Mitt i psalmen "lyfter" bönen. I stället för att se på situationen, sig själv och omständigheterna, går psalmisten över i tacksägelse för vem Gud är och för vad Gud gör.

Det är så lätt att vår bön fastnar i omständigheterna, oss själva eller problemen som omger oss. Det är befriande att lyfta blicken och se på Herren, tacka Honom för vem Han är och tacka Honom för alla Hans under i mitt liv.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig Gud att lyfta blicken och se det som händer ur ditt perspektiv.


FÖR VEM SKULLE JAG VARA RÄDD?

Bibelläsning: Psalm 27
 
"HERREN är mitt ljus och min frälsning, för vem skulle jag frukta? HERREN är mitt försvar, för vem skulle jag vara rädd?" (Ps 27:1 FB)

Om vi verkligen kan låta Herren vara vårt ljus och vår frälsning behöver vi inte frukta något.

Hebreerbrevet uttrycker det på liknande sätt:
"Därför kan vi frimodigt säga: Herren är min hjälpare, jag skall inte frukta. Vad kan en människa göra mig?" (Heb 13:6 FB)

Citatet börjar med ordet "därför" som alltid är ett svar på frågan "varför".
-Varför kan vi frimodigt bekänna att Herren är vår hjälpare?
-Varför behöver vi inte frukta?

Svaret finns i versen innan:
"Gud har själv sagt: Jag skall aldrig lämna dig eller överge dig" (Heb 13:5 FB)

Därför att Gud har lovat att aldrig överge mig, behöver jag inte frukta. Därför att Gud har lovat att aldrig överge mig kan jag frimodigt bekänna att Herren är min hjälpare, mitt ljus och min frälsning.

Psalmistens enda begäran är att få leva i Guds närhet. Låt det också vara vår bön till honom som är vårt ljus och vår frälsning.

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Herren är mitt försvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar