måndag 25 mars 2019

25 mars - Luk 16


INGEN KAN TJÄNA TVÅ HERRAR – Lukas 16


Bibelläsning: Lukasevangeliet 16
 "Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han då att hata den ene och älska den andre, eller kommer han att hålla sig till den ene och se ner på den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon." (Luk 16:13 FB)

Att bli en kristen innebär att bekänna Jesus som herre i sitt liv (Rom 10:9). Den som är Herre är den som bestämmer. Men det är så lätt att ta tillbaka delar av, eller hela herraväldet från Jesus. Det är också lätt att låta andra saker bli "herre" över dig: pengar, makt, alkohol, saker, berömmelse, behov av bekräftelse.

Du måste ständigt vara på din vakt så att dessa eller andra "herrar" inte tar över makten i ditt liv.

-Kan du bekänna idag att Jesus är Herre i ditt liv?

==>  Mannakorn att tugga på under dagen: Jesus är Herre i mitt liv.


Översikt - Kommentar - Till eftertanke



Det handlar om förvaltarskap

I liknelsen om den ohederlige förvaltaren (vers 1-18) talar Jesus direkt till sina egna lärjungar. Han berättar om en förvaltare som förskingrade det han hade att förvalta.

   Vi är alla den förvaltaren. Vi äger egentligen ingenting här i världen. Antingen vi har mycket eller lite är det bara en kort period vi har möjlighet att förvalta det vi fått. Den som dör rik har ingen glädje av all sin rikedom efter döden. Detta tema tar Jesus upp senare i detta kapitel i liknelsen om den rike mannen och Lasarus (vers 19-31).

   Förutom materiella tillgångar förvaltar vi våra naturliga gåvor, vår kallelse, de andliga gåvor Herren ger oss att förvalta, ja, hela vårt liv.

   Några lyckas väl då det gäller de materiella gåvorna och misslyckas med att förvalta livet (den rike mannen i liknelsen om Lasarus), andra misslyckas med förvaltarskapet av de materiella gåvorna, men lyckas bättre med att förvalta livet (kanske Lasarus hör till den kategorin).

   Men förmodligen misslyckas vi alla att förvalta all den välsignelse som Herren ger oss. Alla tillfällen att förmedla hans kraft, kärlek och omsorg. Vi är alla som den ohederlige förvaltaren. Vi har förskingrat många tillfällen att lyssna och lyda Herrens uppmaningar i våra liv.

   På samma sätt som den ohederlige förvaltaren i liknelsen kommer vi alla att få skiljas från vårt uppdrag en gång. Och då vi märker att tiden närmar sig kanske vi också vill använda de resurser vi har fått att ge dem vidare til andra.

   Detta är en liknelse som kan vara väldigt svår att förstå, men jag får gång på gång återvända till några ord som Mark Twain lär ha sagt: "Det som bekymrar mig mest i Bibeln är inte det som jag inte förstår, utan det jag förstår". 

   Det som framgår tydligt i liknelsen om den ohederlige förvaltaren är:

- att vi en dag ska stå till svars för hur vi har förvaltat det som Herren har gett oss att förvalta

- att vi måste välja vem som ska vara Herre i våra liv, Gud eller Mammon (vers 13). Vi kan inte ha två herrar.

Till eftertanke:
Varför tror du att den ohederlige förvaltaren får beröm av sin herre? (vers 8)


   I kapitlet uttrycker Jesus en uppmaning för alla att komma in i Guds rike (vers 16). Och som så många andra gånger påminner Jesus här om den dubbla utgången av livet, där den rike mannen plågas i helvetet och Lasarus fick platsen vid Abrahams sida (vers 22-23).

Till eftertanke:

- Jesus säger att evangeliet om Guds rike ska predikas med en uppmaning att komma in i Guds rike. Är också spridandet av evangeliet en del av vårt förvaltarskap?

- I vilka andra sammanhang talar Jesus om detta livets dubbla utgång?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar