tisdag 16 april 2019

16 apr - Joh 8


SANNINGEN FRIGÖR – Johannes 8


Bibelläsning: Johannesevangeliet 8"Om ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar, och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria." (Joh 8:31 FB)

I detta kapitel sätts sanningen mot lögnen. Djävulens presenteras som en lögnare, han "har aldrig stått på sanningens sida, eftersom sanning inte finns i honom. När han talar lögn, talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader." (Joh 8:44 FB)

Sanningen gör oss fria och lögnen binder oss.

Vi blir fria då vi förstår sanningen - vi förstår sanningen då vi förblir i hans ord (Joh 8:31)

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Förbli i hans ord. Salig är den som har sin glädje i Herrens undervisning och begrundar hans ord dag och natt (Psalm 1,1.2)

Översikt - Kommentar - Till eftertanke


Lagen och nåden - Vers 1-11
Jesus möter de skriftlärda och fariséerna som gripit en kvinna för äktenskapsbrott. Hon hade till och med blivit tagen på bar gärning. De påpekar för Jesus att lagen säger att hon måste stenas och ber om Jesu mening i frågan.
Jesus svarar att den som är utan synd kan kasta den första stenen (vers 7) och de som varit beredda att kasta stenar på henne tills hon dog, gick därifrån den ene efter den andre.
De hade gripit kvinnan för äktenskapsbrott, men var fanns mannen? Kvinnan var inte den enda skyldiga. Och då Jesus ber den som inte syndat att kasta första stenen, förstår de kanske att de allesammans hade förtjänat att stenas.
Till eftertanke:
Vi har lätt att se alla fel som de andra gör, men ibland blir vi kanske blinda för våra egna misslyckanden. Eller vad tänker du om det?

Jesu slutord till kvinnan var "Inte heller jag dömer dig. Gå och synda inte mer" (vers 11)
Till eftertanke:
Menar Jesus att det inte var något fel att begå äktenskapsbrott, eller vad menar han?

Jesus - världen ljus - Vers 12-30
Jesus ifrågasätts av fariseerna och Jesu svar är inte lätta att förstå för de kritiska.
Han säger bland annat att den som följer honom inte ska vandra i mörkret utan ha livets ljus (vers 12)
Till eftertanke:
Betyder det att alla som inte följer Jesus vandrar i mörkret?

Förbli i ordet - Vers 32-59
Här har Jesus en av definitionerna på vad en lärjunge är: "Om ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar" (Joh 8:31). Det vill alltså säga att om vi inte förblir i Guds ord är vi verkligen inte Jesu lärjungar.
Till eftertanke:
Vad innebär det att förbli i Guds ord? Är det något mer än att läsa Guds ord?
Hur ska vi kunna förbli i Gud ord?

Det grekiska ordet för ´Ord´ i vers 31 är ´Logos´. I vers 47 står det också om Guds ord, men det är översatt från ett helt annat grekiskt ord ´Rhema´, vilket inte framgår av den svenska översättningen. Vi får förbli i Logos, Guds ord. Då vi förblir i Logos händer det att Gud talar ett speciellt personligt ord till oss i vår speciella situation. Då vi ´hör´ Gud tala till oss (vers 47) används ordet rhema.
Till eftertanke:
Kan du ge något exempel då du hört Gud tala ett ´rhema´ personligt in i ditt liv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar