torsdag 25 april 2019

25 apr - Joh 15


ATT BÄRA FRUKT


Bibelläsning: Johannesevangeliet 15
"Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra." (Joh 15:5 FB). "Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er och bestämt om er att ni skall gå ut och bära frukt, sådan frukt som består" (Joh 15:16 FB)

Förutsättningen för att bära frukt är att förbli i honom, för utan honom kan vi ingenting göra. Fruktbärandet är inte något vi gör, utan något han gör då vi förblir i honom.

Han har bestämt om oss att vi ska bära frukt som består. Amen = låt det ske!

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Förbli i honom!



Översikt – Kommentar – Till eftertanke


"Förbli i mig" - Vers 1-10
´Förbli i mig´ är ett uttryck som kommer tillbaka i kapitel 15. Uttrycket sammankopplas med olika löften som bara gäller om vi förblir i honom.
- "Förbli i mig, så förblir jag i er" - vers 4
- Den som förblir i mig bär rik frukt - vers 5
- Den som inte förblir i honom torkar bort  - vers 6
- "Om ni förblir i mig och mina ord förblir i er, så be om vad ni vill, och ni skall få det" - vers 7
- Vi förblir i hans kärlek om vi håller hans bud - vers 10
Till eftertanke:
Vad innebär det att förbli i honom?
Hur förblir vi i hans ord? (vers 6)
Hur förblir vi i hans kärlek? (vers 10)

Bära frukt - Vers 1-16
Ett genomgående tema i kapitlet är att bära frukt (vers 2, 4, 5, 8, 16).
Till eftertanke:
Vad menar Jesus då han talar om att bära frukt? Handlar det om att vinna andra människor för Gud? Eller handlar det om att bära Andens frukt (Gal 5:22-23) och bli mer lika Jesus? Eller är det båda, eller något annat?

En befallning om att älska varandra - Vers 12-17
Jesus ger oss budet att vi ska älska varandra (vers 12), och han befaller oss att älska varandra (vers 17).
Till eftertanke:
Hur kan kärlek vara en befallning?

Hatade av världen - Vers 18-27

Jesus säger också att världen kommer att hata den som följer Jesus.
Till eftertanke:
Om världen inte hatar oss, vad kan det bero på? Har vi blivit alltför lite radikala i vår tro och kompromissat med ´världen´? Eller har ´världen´ blivit snällare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar