lördag 17 mars 2018

17 mar - Job 32

UPPFYLLD AV ORD

Bibelläsning: Job 32
"Jag är uppfylld av ord, anden inom mig tvingar mig" (Job 32:18 FB)

Nu kommer Elihu in i samtalet med Job. Han har tidigare lyssnat. Han har dröjt med att tala, eftersom de andra vännerna var äldre (vers 4). Men nu har de andra vännerna uttömt sina argument och Elihu är uppfylld av ord och anden inom honom tvingar honom att tala.

Har du någonsin känt dig uppfylld av ord? Har du känt att anden inom dig tvingar dig att tala? Om du är en kristen bor den Helige Ande i dig. Han har ord som han vill tala genom dig i olika situationer. Ett vittnesbörd, en personlig hälsning till någon, ett budskap till församlingen.

Anden som bor i dig vill framträda, uppenbara sig (1 Kor 12:7). Den Helige Ande vill tala genom alla som är kristna. "Ni kan alla profetera, en i sänder, så att alla blir undervisade och alla blir tröstade." (1 Kor 14:31).

Nästa gång du känner dig uppfylld av ord. Nästa gång du känner Andens maning. Nästa gång Anden vill uppenbara sig genom dig: Tala! Det finns många som behöver ta emot ett ord från Herren och bli tröstade och vägledda. 


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Tack att du Herre talar till mig. Hjälp mig att ödmjukt bära fram de ord du ger mig i rätt tid och på rätt sätt.
_________________
Innehåll kapitel 32:
Elihu tar till orda. Han har lyssnat till de tre vännernas råd och är besviken att de inte kunde ge Job något bra svar. Elihu är också upprörd över att Job menar sig ha rätt mot Gud.

_________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar