söndag 4 mars 2018

4 mar - Job 19

MIN ÅTERLÖSARE LEVER!

Bibelläsning: Job 19
"Men jag vet att min återlösare lever" (Job 19:25 FB)
Job har förlorat allt. Han upplever att hans vänner hånar honom. Alla som tidigare stod vid hans sida har övergivit honom. Han är glömd av alla. Hans familj betraktar honom som en främmande. Hans vänner ser på honom som avskyvärd.
Avklädd all mänsklig värdighet finns det bara en sak kvar. Bara ett enda hopp. Det är vetskapen om att hans återlösare lever. Han ser och förstår det ingen annan kan sätta sig in i. När allt är över ska han få skåda Gud (vers 26). Detta är den enda längtan som finns hos Job.

Det är hoppet för var och en som är kristen. Vad som än händer. Hur illa det än kan gå. Även om alla andra överger dig. Din återlösare lever och du ska få möta honom.


==> Mannakorn att tugga på under dagen: Jesus lever!
___________________
Innehåll kapitel 19:
Job svarar på Bildads andra tal och utbrister förtvivlad till sina hjälpare: "Hur länge skall ni plåga min själ och krossa mig med ord?"
___________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar