lördag 31 mars 2018

31 mar - Ords 4+5

SE RAKT FRAM

Bibelläsning: Ordspråksboken 4
"Låt dina ögon se rakt fram, rikta din blick rakt framför dig. Tänk på var din fot går fram, låt alla dina vägar vara rätta. Vik inte av till höger eller vänster, håll din fot borta från det onda."  (Ords 4:25-27 FB)
Uppmaningen att se rakt fram, att rikta blicken framför oss, möter oss i Ordspråksboken 4. Vi har så lätt att se oss till sidan och jämföra oss med andra. En god vän brukade säga "fräls oss från jämförelse".

Det är lätt att bli missmodig och avundsjuk då vi jämför oss med andra. Men vi också bli högmodiga då vi jämför oss med andra och tycker att vi är bättre än någon annan.

Vi har också lätt att se oss tillbaka och gräma oss för saker som hänt i det förflutna. Men lyd uppmaningen i ordet. Ta till dig Guds ord och se rakt fram då kan du uppleva sanningen i ordet: "När du går skall inget hindra dina steg, när du springer skall du inte falla" (vers 12) 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Fräls mig från att jämföra mig med andra.
_______________
Innehåll kapitel 4:
Vishetens storhet (vers 1-9)
Ljusets och mörkrets väg (vers 10-27)


HERREN SER

Bibelläsning: Ordspråksboken 5
"Inför HERRENS ögon är en människas vägar uppenbara, han ger akt på alla hennes steg."  (Ords 5:21)

Herren ger akt på våra steg. Han ser inte bara vad vi gör utan också varför vi gör det, vad det är som driver oss.

Ibland kanske vi är tacksamma att andra människor inte vet allt om oss. Att de inte vet allt vi gör. Och tänk hur det skulle vara om de visste om våra tankar. Vi vill gärna dölja vårt innersta för andra. Speciellt då det gäller saker som vi inte är så stolta av.

Men Herren ser. Vi borde kanske vara mer angelägna att vara Honom till lags, än att försöka visa upp en bra fasad inför andra människor.

Herren ger akt på våra steg. Lever jag mitt liv så att jag inte behöver skämmas inför Herren för mina handlingar, ord och tankar? 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Lever jag mitt liv så att jag inte behöver skämmas inför Herren för mina handlingar, ord och tankar? 
______________
Innehåll kapitel 5:
Varning för lösaktighet
______________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar