torsdag 21 juni 2018

21 jun - Jes 38

DET SVÅRA BLIR TILL NYTTA

Bibelläsning: Jesaja 38
"Se, det som var så bittert för mig blev till nytta. I din kärlek räddade du min själ från förintelsens grop, ty du har kastat alla mina synder bakom din rygg." (Jes 38:17 FB)
Jesaja skriver om Hiskia som blev svårt sjuk och bad Herren om ytterligare levnadsår. Herrens svar blev att Hiskia skulle få ytterligare 15 år att leva (vers 5).

Resten av kapitlet beskriver Hiskias lovsång. Då Hiskia ser tillbaka på livet kan han se att det som var svårt i livet, lyckades Gud använda till nytta.

Så kan det också vara i våra liv. Vi lär ofta mer av det som är svårt än av det som är lätt i livet. Svårigheter har en benägenhet att hjälpa oss att växa. 

Jakob skriver i sitt brev: "Räkna det som den största glädje, mina bröder, när ni råkar ut för alla slags prövningar. Ni vet ju att när er tro sätts på prov, så gör prövningen er uthålliga" (Jak 1:2-3)

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig, Herre, att växa genom de motgångar som möter mig.
____________________
Innehåll kapitel 38:
Hiskias sjukdom, räddning och lovsång
____________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar