torsdag 28 juni 2018

28 jun - Jes 45

"LÅT DET DRYPA FRÅN OVAN"

Bibelläsning: Jesaja 45
"Låt det drypa från ovan, ni himlar, må rättfärdighet strömma ner från skyarna. Må jorden öppna sig och ge frälsning som frukt, ja, må den låta rättfärdighet växa upp. Jag, HERREN, skapar detta."  (Jes 45:8 FB)
Ett kapitel fullt av löften och framtidstro....
Herren ska gå framför dig. Han ska jämna ut groparna och öppna stängda dörrar (vers 2)
Herren ska ge dig skatter som varit dolda i mörkret (vers 3)

... och av bön om att vi ska låta Guds rike bryta igenom...
Låt det drypa från himlen. Låt det drypa av rättfärdighet och frälsning. En bön om att jorden ska öppna sig och ta emot (vers 8).

... och om att vi ska våga lämna över omsorg och bekymmer åt Herren.
Låt mig ha omsorg om mina söner och mina händers verk (vers 11).

==> Mannakorn att tugga på under dagen: "Lämna omsorgen åt mig" säger Herren.
_____________________
Innehåll kapitel 45:
Kallad som Guds tjänare (vers 1-8)
Blindhet för skaparens storhet och makt (vers 9-25)
_____________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar