söndag 24 juni 2018

24 jun - Jes 41

FRUKTA INTE

Bibelläsning: Jesaja 41
"Frukta inte, ty jag är med dig, se dig inte ängsligt om, ty jag är din Gud. Jag styrker dig, jag hjälper dig, jag uppehåller dig med min rättfärdighets högra hand."  (Jes 41:10 FB)

I Folkbibeln har kapitlet fått rubriken Herren eller avgudarna. Det beskriver livet som Herrens efterföljare i mötet med avgudarna (vers 7) och med dem som förnekar Herren.

Det kan vara svårt att stå i konfrontation med en värld som inte vill veta av Gud och tar till sig allehanda avgudar.

Där möter oss löftet från Herren: "Frukta inte" (vers 10 + 14). Herren kommer inte att överge oss då vi står upp för honom. Herren kommer att utrusta oss och ge oss kraft att fullborda det verk han kallar oss till (vers 15-16).

Profetian talar också om en kommande väckelsetid: "Jag skall låta strömmar rinna upp på höjderna och källor i dalarna. Jag skall göra öknen till sjö och ett torrt land till källsprång" (vers 18).

==> Mannakorn att tugga på under dagen: "Frukta inte, ty jag är med dig..."  (vers 10) 
__________________
Innehåll kapitel 41:
Tröst i tider av motstånd mot Guds folk.
En ny väckelse skall komma.
__________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar