fredag 22 juni 2018

22 jun - Jes 39

FIENDENS LIST

Bibelläsning: Jesaja 39

"Jesaja frågade:  "Vad har de sett i ditt hus?  " Hiskia svarade:  "De har sett allt som finns i mitt hus. Det finns ingenting i mina förrådshus som jag inte har låtit dem se."  (Jes 39:4 FB)

Ett sändebud från Babylon kommer till Hiskia med en vänlig hälsning. Hiskia välkomnar dem och visar dem villigt alla rikedomar i sitt hus  och hela sitt vapenförråd (vers 2). Jesaja kommer då med en profetia från Herren om att alla Hiskias dyrbarheter och hans efterkommande kommer att föras bort till Babylon, och det skedde senare i den babyloniska fångenskapen.

Fienden vill gärna komma in i våra församlingar och i våra liv. Han kommer ofta med sken av att vara vänlig och med uppskattande ordalag. Vi kanske till och med välkomnar honom in i församlingen eller in i våra liv, och det kan sluta med att han rövar bort allt det goda som vi har i Herren. Bibeln uppmanar oss att vara på vår vakt och avslöja fienden då han försöker ta sig in i våra församlingar och i våra liv.

Jesus säger: "Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de skall ha liv, ja, liv i överflöd." (Joh 10:10 FB) 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: "Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de skall ha liv, ja, liv i överflöd." (Joh 10:10 FB) 
___________________
Innehåll kapitel 39:
Sändebud från Babel.
Hiskia visar alla rikedomar och vapenförråd.
Jesajas profetia om den babylonska fångenskapen.
___________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar