fredag 14 december 2018

14 dec - Nah 1+2

ETT SÖNDERBRUTET OK

Bibelläsning: Nahum 1
"Nu skall jag bryta sönder hans ok över dig, dina band skall jag slita av"  (Nah 1:13 FB)
Vilket budskap till den som vacklar och nästan faller under bördan av sitt ok. Vilket budskap till den som känner sig bunden i en situation eller som känner sig bunden av synd.

Det finns befrielse! Herren vill bryta sönder ditt ok. Herren vill slita av banden som håller dig fången.

Om vi bara vågar tro det. Om vi bara vågar ta emot det. 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Jag får lämna ett sönderbrutet ok bakom mig. Jag är fri!
_________________
Innehåll kapitel 1:
Herrens vrede över Nineve (vers 1-11)
Guds nåd över Juda (vers 12-15)
_________________

Nahum
Nahums bok består av endast tre kapitel. Den är en livfull profetia om den assyriska huvudstaden Nineves kommande fall. Profeten förklarar att staden kommer att förstöras på grund av dess synd. Israels Gud, som föraktats av det mäktiga assyriska riket, kommer att döma landet för dess våldsdåd och ondska, och för att det tagit sig makt över Guds eget folk. (Från alltombibeln.se)

BEVAKA DINA FÄSTEN

Bibelläsning: Nahum 2 "Bevaka dina fästen! Spana utåt vägen, rusta dig, samla all din kraft" (Nah 2:1 FB)
Uppmaningen lyder "bevaka din fästen". Och i det följande kapitlet uppmanas vi att förstärka våra fästen (Nah 3:14). Detta för att hindra att plundrare ska komma och stjäla (vers 2).

Den kristna församlingens fästen har alltför ofta varit försvagade. Församlingen har inte vårdat sina fästen, man har inte förstärkt tältpluggarna. Församlingen har legat öppen för plundrare.

Församlingens värderingar och församlingens livsstil har legat öppen för invasion. De omkringliggande värderingarna har fått tränga in och bryta ned den tro och de etiska ställningstaganden som församlingen tidigare stått som garant för. Kvar står en förvirrad församling som inte vet på vilket ben de ska stå.

Församlingen måste på nytt ta till sig varningsropet från Nahum:
"En folkförskingrare drar upp emot dig. Bevaka dina fästen! Spana utåt vägen, rusta dig, samla all din kraft" (vers 1) 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Bevaka dina fästen
________________
Innehåll kapitel 2:
Nineves fall
________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar