fredag 21 december 2018

21 dec - Sak 1

Sakarja
Boken består av två delar. Den första nedtecknades före återuppbyggnaden av templet efter den babyloniska fångenskapen, medan den andra delen har en helt annan historisk bakgrund och har tillkommit flera decennier senare.
Den första delen innehåller en samling av Sakarjas profetior och syner år 520 och 518 f Kr då man höll på att bygga upp templet i Jerusalem på nytt. Visionerna handlar om Jerusalems restaurering och templets återuppbyggnad, domar över landets fiender, Guds beskydd och fiendernas undergång.
Den andra delen innehåller löftet om en kommande Messias, en kung som Gud själv krönt, som ska skapa fred i världen. Den avslutas med en beskrivning av vad som kommer att hända vid tidens slut, den väntade Messias ankomst och Guds riks seger.(Från Alltombibeln.se)


"VÄND OM!"

Bibelläsning: Sakarja 1
"Vänd om till mig, säger HERREN Sebaot, så skall jag vända om till er, säger HERREN Sebaot."  (Sak 1:3 FB)
Sakarja profeterar och säger vänd om! Att vända om innebär att gå tillbaka den väg man kom på. Att gå tillbaka dit man kommer ifrån.

Det är en uppmaning till Guds folk som har avlägsnat sig från Gud och behöver vända om och komma tillbaka till Gud. Samma uppmaning når oss i Jakobs brev 4:8: "Närma er Gud, så ska han närma sig er."

Det är en uppmaning som vi ständigt måste leva i. Det är så många saker som vill dra bort vår uppmärksamhet från närheten till Gud. Många dåliga saker, naturligtvis, men även många bra saker. Vi kan bli så upptagna av kristet arbete att vi mister kontakten med Kristus själv.

Då får vi ta till oss uppmaningen: Vänd om! Och då vi gör det - då finns Han där! 

==> Mannakorn att tugga på under dagen:  "Närma er Gud, så ska han närma sig er."
___________________Innehåll kapitel:
Uppmaning till omvändelse (vers 1-6)
Mannen på den vita hästen (vers 7-11)
Herren skall trösta Sion (vers 12-17)
Herren och smederna (vers 18-21)
___________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar