måndag 17 december 2018

dec 17 - Habackuk 2+3

LYSSNA PÅ GUD

Bibelläsning: Habackuk 2
"Jag vill stå på min vaktpost och ställa mig i tornet. Jag vill spana för att se vad han skall tala till mig"  (Hab 2:1 FB).
 
Att stå på vakt. Att vänta på att Herren ska tala. Att ha hela uppmärksamheten vänd till Herren. Vilken underbar inställning i livet.


Jag kan tänka mig att profeten var trött på sitt eget funderande och ältande. Han talar om att han önskar få svar på sin klagan (vers 1). Då flyttar han uppmärksamheten från sin klagan och vänder sig i förväntan till att lyssna på Herren.


Det är så jag vill leva mitt liv. Att ständigt vara beredd att lyssna. Att ha min uppmärksamhet och min beredskap vänd till Herren och till vad Han ska säga till mig. 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Idag vill jag lyssna på Gud 
________________
Innehåll kapitel 2:
Herrens svarar Habackuk (vers 1-5)
Ve över förtryckaren (vers 6-20)
________________


LÅT DITT VERK FÅ LIV IGEN

Bibelläsning: Habackuk 3 "HERRE, jag har hört budskapet om dig och jag bävar. HERRE, låt ditt verk få liv igen i våra dagar, låt det bli känt i vår tid"  (Hab 3:2 FB)

Habackuk ber. Han har hört budskapet om Herren och han ber att det ska få liv igen.


Habackuk bad att det skulle få liv i hans dagar, jag ber att det ska få liv i våra dagar.


Det är så lätt att Guds verk i församlingen bara blir verksamhet. Och även om det är en bra verksamhet, kan det inte mätta vårt behov. Vi är skapade för gudsgemenskap. För att uppleva mötet med Gud själv och att uppleva att det är "liv, ja liv i överflöd" (Joh 10:10).

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Herre, låt ditt verk få liv igen i vårt land, i vår församling, i mig.
_________________
Innehåll kapitel 3:
Habackuks bön och lovsång
_________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar