lördag 29 december 2018

29 dec - Mal 1

Malaki
Boken består av fyra korta kapitel.
Malaki pekar på missförhållandena i provinsen Juda och varnar folket för deras synder. De har inte gett Gud vad han hade rätt att vänta sig i fråga om ett liv enligt Guds vilja. Även om det finns några som kommer ihåg Gud och sin plikt mot honom, glömmer de flesta bort att dyrka honom. Men hans budskap är att Gud ändå älskar sitt folk och kommer att välsigna alla som ångrar sig och gör bättring, lika visst som han kommer att döma och förinta all ondska.
Boken slutar med ett löfte om att Gud ska att sända en profet lik Elia innan "Herrens dag" kommer. (Från alltombibeln.se) 



FÖRAKT FÖR HERREN

Bibelläsning: Malaki 1
"En son hedrar sin far, en tjänare sin herre. Om nu jag är en far, var är då den heder som borde visas mig? Och om jag är en herre, var är då fruktan för mig?" (Mal 1:6 FB)

Malaki förmedlar Herrens ord till folket, formulerat i frågor. Frågorna handlar om förhållandet mellan lära och liv. Folket har en stark bekännelse av Gud som fader och herre, men lever inte alls upp till den bekännelsen.

Att vara kristen är att bekänna Jesus som Herre i sitt liv.
-På vilket sätt kan man se att Jesus är Herre i mitt liv?
-Är mitt liv ett klart vittnesbörd om att mitt liv är underordnat Herren? 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: På vilket sätt kan man se att Jesus är Herre i mitt liv?
__________________
Innehåll kapitel 1:
Herrens kärlek till Israel (vers 2-5)
Förakt för Herren (vers 6-14)
__________________ 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar