torsdag 27 december 2018

27 dec - Sak 11+12

EN HERDE FÖR SLAKTFÅREN - Sak 11

Bibelläsning: Sakarja 11
"Så sade Herren, min Gud: "Bli en herde för slaktfåren" (Sak 11:4 FB)

Herren utser en herde för slaktfåren. Slaktfåren var de fåren som var bestämda att slaktas. Fåren hade fått sin dödsdom och Herren utser en herde för dem.

På samma sätt är en dödsdom uttalad över människorna. Vi är alla syndare och syndens lön är döden (Rom 6:23).

Men Jesus har utsetts till vår herde. En herde som ger sitt liv för att rädda oss från döden och ge oss evigt liv.

I kapitlet finns det flera direkta anspelningar på Jesus. Herden värde sattes till trettio siklar silver, priset för en slavs liv, det pris som Judas fick för att förråda Jesus.

Vi är utsedda till slaktfår, men får bli räddade genom Jesus och vi får nytt liv genom Honom. 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: "Syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus, Jesus, vår Herre" (Rom 6:23)
________________
Innehåll kapitel 11:
De härliga trädens fall (vers 1-3)
De två herdarna (vers 4-17)
________________


EN BÖNENS ANDE - Sak 12

Bibelläsning: Sakarja 12
"Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta nådens och bönens Ande, så att de ser upp till mig som de har genomborrat."  (Sak 12:10 FB)

Profeten talar om svåra tider som ska komma. Men i allt detta ska Herren utgjuta en nådens och bönens ande över sitt folk.

-en nådens ande. En inre tillförsikt att vi är accepterade inför Gud. Inte på grund av vad vi kan prestera, utan på grund av vad Jesus gjort för mig. Vi kan i oss själva inte omfatta vad nåden innebär i våra liv. Till det behöver vi den Helige Andes uppenbarelse.

-en bönens ande. Vi klarar inte ens av vårt böneliv i egen kraft. Vi kan ha de bästa ambitioner att bli bättre bedjare, men misslyckas ständigt. Bönens ande ger oss lust att leva i bönens värld. Bönens ande hjälper oss att se bort från oss själva och se på honom som blev "genomborrad".

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Gode God, kom till oss med nådens och bönens ande! 
_________________
Innehåll kapitel 12:
Jerusalems räddning och fiendernas undergång (vers 1-8)
Veklagan över den genomstungne (vers 9-14)
_________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar