söndag 23 december 2018

23 dec - Sak 4+5

GENOM GUDS ANDE

Bibelläsning: Sakarja 4
"Inte genom styrka, inte genom kraft, utan genom min Ande, säger HERREN Sebaot." (Sak 4:6 FB)
Serubbabel mötte stora problem.
"Vem är du, du stora berg?" (vers 7) - först måste problemet identifieras. "..du skall förvandlas till jämn mark" (vers 7) - då problemet identifierats kommer ett löfte om att problemet ska lösas. "..genom min Ande, säger HERREN" (vers6) - budskapet talar också om att problemet inte kommer att kunna lösas med mänskliga metoder utan bara genom Guds Ande.
Om vi bara kunde lära oss att lita mer på Guds Ande än på vår mänskliga förmåga kanske även vi skulle få se fler stora problem lösas på ett gudomligt sätt. 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Hjälp mig Herre att förvänta ditt ingripande i mitt liv.
___________________
Innehåll kapitel 4:
Ljusstaken av guld och de två olivträden
___________________


RENING FÖR GUDS FOLK

Bibelläsning: Sakarja 5
"Han sade: "Detta är ondskan." Och han stötte åter ner henne i korgen och slog igen blylocket över öppningen."  (Sak 5:8 FB)

Kapitlet innehåller två visioner som båda har att göra med synd.

Den första visionen handlar om Guds dom över synden. Sakarja ser en enorm pappersrulle på himlen som förkunnar en dom över alla som gör det onda (vers 2-3).

Den andra visionen handlar om hur Gud vill rena sitt folk från synden i deras liv. Sakarja ser en kvinna i en korg som representerar ondskan (vers 8). Ondskan övertäcks av ett blylock och flygs bort av två änglar.
"Jag lyfte därefter upp ögonen och såg, och se, två kvinnor kom fram, och vinden tog tag i deras vingar, ty de hade vingar som storken. De lyfte upp korgen mellan jorden och himlen" (vers 9)

Vinden på hebreiska är samma ord som ande, så versen kunde likaväl kunna översättas med "..och anden tog tag i deras vingar.."

Det kanske inte är en tillfällighet att just storken är omnämnd i visionen. Det hebreiska ordet för stork har samma stam som ordet för "uthållig kärlek".

Det kan peka på den helige Andes önskan att rena oss, som ett uttryck för Guds uthålliga kärlek.

Den här visionen vill hjälpa oss att se hur allvarligt Gud ser på synden, men också Guds önskan att fullständigt ta bort vår synd och rena oss (1 Joh 1:9)

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Rena mig med elden från din Ande.
____________________
Innehåll kapitel 5:
Den flygande bokrullen (vers 1-4)
Kvinnan i korgen (vers 5-11)
____________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar