torsdag 20 december 2018

dec 20 - Hag 1+2

Haggai
Haggais bok består av två korta kapitel som innehåller fyra tal. Den beskriver situationen i Jerusalem under 500-talets sista decennier och kretsar helt kring uppbyggandet av det andra templet, även kallat Serubbabels tempel.
Haggai blir dyster när han ser det gamla raserade templet som förstördes då babylonierna år 586 f Kr och deporterade invånarna till Babel. Han klandrar folket för att bygga hus åt sig själva och leva i välmåga medan de låter Guds hus ligga i ruiner. Han uppmanar dem att bygga upp templet på nytt och lovar dem att Gud kommer att välsigna dem och ge dem fred och framgång om de sätter det som är viktigast främst.(Från alltombibeln.se) 

 
"NI SÅR MYCKET MEN SKÖRDAR LITE"

Bibelläsning: Haggai 1+2
"Ni sår mycket men skördar litet." (Hagg 1:6 FB) "Ni väntade er mycket, men se, det blev litet" (Hagg 1:9 FB)
Många kan känna igen sig i Haggais profetia till folket. Församlingen/kåren har arbetat och arbetat, men resultatet har blivit klent. Man hade trott och förväntat att människor skulle komma och bli frälsta, men skörden blev liten.

I Haggai avslöjas även orsaken till den dåliga skörden. Folket var mycket mer fokuserat på sitt eget än på Herrens verk. Även inom den kristna församlingen kan man bli mycket mer fokuserad på sin egen framgång än på Guds. Man kan strida för sina egna idéer i stället för att lyssna på Herren.

Vi måste komma tillbaka till bönen "låt din vilja ske" och inte bara min egen vilja. "Låt ditt rike komma" och inte mitt rike.

Men i Haggai vände folket om och lyssnade på Herren (vers 12). Herren svarade med uppmuntrande ord (vers 13) och folket fylldes av nytt mod och började arbeta på Herrens hus (vers 14). 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: Jag vill vara med att bygga Guds rike på jorden och inte bara mitt.
___________________
Innehåll kapitel 1:
Befallning att bygga Guds hus (vers 1:11)
Folket lyder Herrens befallning (vers 12-14)
___________________


"MIN ANDE ÄR MITT IBLAND ER"

Bibelläsning: Haggai 2
"Men var nu frimodig, du Serubbabel, säger HERREN, var frimodig, du överstepräst Josua, Josadaks son, var frimodiga, alla ni människor i landet, säger HERREN. Arbeta, ty jag är med er, säger HERREN Sebaot. Detta löfte gav jag er när ni drog ut ur Egypten, och min Ande är mitt ibland er. Frukta inte!" (Hagg 2:5-6 FB)

Haggais sista kapitel kommer med uppmuntrande ord:
-var frimodig
-arbeta, ty jag är med er
-min Ande är mitt ibland er
-Frukta inte!

Vi möter också löften om framgång i framtiden:
"Den kommande härligheten hos detta hus skall bli större än den förra" (vers 10)

Ett budskap till alla som kämpar i motvind. Det kommer att komma bättre tider. Sätt din tillit till Herren och förvänta att Guds härlighet ska växa till.
"Lägg noga märke till det som sker från denna dag" (vers 19) 

==> Mannakorn att tugga på under dagen: En ny början: "Lägg noga märke till det som sker från denna dag"
____________________
Innehåll kapitel 2:
Det nya templets innehåll (vers 1-10)
Ny välsignelse (vers 11-20)
Serubbabel- Herrens signetring (ver 21-24)
____________________


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar